De Amsterdamse oeverlanden

Gazet van Oeverlanden en Riekerpolder Nummer 48 december 2020

Vorige  Volgende
De winterwandeling van zondag 20 December gaat niet door

De boodschap wordt eentonig, voor de zoveelste keer moeten we activiteiten van de vereniging afgelasten. De pandemie maakt zelfs excursies in de buitenlucht onmogelijk. We hopen dat komend jaar weer meer mogelijk is en de excursie-kalender gewoon kan worden afgewerkt.
We raden iedereen aan om in klein gezelschap zelf de wandeling door de Oeverlanden en langs De Nieuwe Meer te maken en te genieten van de rustige sfeer die aan het begin van de winter hier heerst. De bomen zijn nu praktisch allemaal kaal, op wat wilgen na die net doen alsof de seizoenen voor hen niet gelden, en de vogels houden zich stil. Totdat de kou echt toeslaat en de wintergasten verschijnen, eenden op het meer en koperwieken op het land en tussen de bomen. Soms tref je een houtsnip met zijn geheimzinnige en verscholen leefwijze. In het polderland laat de grote zilverreiger zich geregeld zien en eten ganzen en eenden de buik vol aan het gras.
Wandel, kijk en geniet, als medicijn voor de geest in deze bijzondere periode. Als je goed kijkt zijn al kleine aanwijzingen te zien dat de lente al in de startblokken staat, zodra de winter wijkt.


winter

Bosjes aan de Oude Haagseweg en Riekerweg "vogelvrij" ?

bosjes
Foto 1. Op natuurlijke en toevallige wijze opgegroeid bosje met verscheidenheid aan bomen en struiken. In het voorjaar met een tapijt van sneeuwklokjes en in de zomer vaak een paartje buizerds dat hier broedt.

De rechtbank heeft ons bezwaar tegen kap van deze bosjes verworpen, in lijn met de letter van de wet. Echter hadden we, in samenwerking met tuinpark 'Ons Buiten' juist een beroep willen doen op de geest van de wet, die allengs toch deelachtig zou moeten zijn dat de waarde van dergelijke bosjes hoger wordt aangeslagen dan een tijdelijke voorziening voor keten en opslag van materialen voor een aannemer ten behoeve van het omstreden plan voor het Zuidas-dok. Een stukje dat zich in zo'n halve eeuw op natuurlijke wijze heeft ontwikkeld kan niet simpelweg gecompenseerd worden met wat nieuwe aanplant. Het bomenfonds waar altijd mee wordt geschermd gaat hierbij als een soort moderne aflaat gelden. Op papier ziet het er mooi uit, maar in de werkelijkheid duurt het wederom een halve eeuw voordat de verloren natuurwaarden weer zijn hersteld.
We beraden ons op beroep bij de Raad van State en daarmee samenhangend verzoek om een voorlopige voorziening, zodat niet tussen neus en lippen de bosjes gekapt kunnen worden.

Busbaan West-tangent neemt de entree Oeverlanden in de tang en sloopt cultuurhistorie

Langzaam baant de vrije busbaan van Sloterdijk zijn weg naar Schiphol en is nu aangekomen op de Oude Haagseweg in de Riekerpolder bij de Oeverlanden. Dit moet een Parklandschap worden voor de toenemende aantallen bewoners van Amsterdam, Haarlemmermeer en Amstelveen. Nu al is het de achtertuin van Nieuw Sloten, maar de beloofde promenade langs de Anderlechtlaan is al 25 jaar niet uit de verf gekomen; wandelaars en fietsers moeten genoegen nemen met een marginale ruimte.
Al 15 jaar rijden bussen over dit deel van de Oude Haagseweg naar Schiphol; een idee van oud-wethouder Van der Vlis. Nu krijgt het beestje een andere naam, 'West-tangent'. Er zijn blijkbaar andere subsidiepotten aangeboord en brug 1863 moet plotseling gesloopt. Niet omdat ie wat mankeert of bouwvallig is, maar omdat ambtelijke Europese protocollen dit voorschrijven. De brug dateert uit 1936 en de bouwtekeningen zijn verloren gegaan. Tot 1980 was het een brug van Rijkswaterstaat en daarna in gemeentebeheer gekomen onder nummer 1863.
Argeloze passanten zullen nauwelijks merken een brug over te gaan. De overspanning is slechts 8 meter over de Molenwetering van de Riekerpolder. Deze polder is aangelegd in 1636. De molen die aan het uiteinde van de Wetering stond en uitmaalde op Het Nieuwe Meer staat alweer 65 jaar aan de Amsteldijk bij het Kalfje als toeristentrekker. De Riekerpolder is voor 60 hectare in water veranderd ten behoeve van de zandwinning voor Slotervaart en Osdorp. De laatste stukjes polderland zijn nu nog steeds te beleven vanaf de Oude Haagseweg.
De sierlijke boogbrug over de Molenwetering is een duikerbrug die veel breder is dan de overspanning lang.

Dertig jaar lang raasde hierover het verkeer tussen de hoofdstad en Den Haag, van Aalsmeerplein tot het Malieveld. Sinds 1968 ligt de nieuwe A4 driehonderd meter naar het noorden. Jarenlang reden vrachtauto's met bouwafval er overheen om het te dumpen over de Ringvaart in de put van Marcus, tegenwoordig golfterrein 'The International'. Daar rijden nu alleen de dure bolides af en aan. Verder is er bestemmingsverkeer van de bewoners van woonboten in de Ringvaart en de kunstenaarskolonies van stichting Nieuw en Meer en de Rijks Hemelvaartdienst op de voormalige defensie terreinen.
Brug 1863 over de Molenwetering heeft de stormen der tijd doorstaan en oogt strak en ongeschonden. Amsterdam kent bruggen die er slechter aan toe zijn. Het idee van de projectgroep Westtangent, dat dit cultuurhistorische sieraad wel gesloopt kan worden en vervangen door een enkele ondergrondse buis, is onuitstaanbaar, omdat dan opnieuw 'belevingswaarde' verloren gaat. De Riekermolen is al weg, en van de polder resteren nog slechts enkele weilanden. Daarnaast houdt men vast aan de opvatting dat er per se een vrije busbaan moet zijn op dit deel van de Oude Haagseweg, tussen de Anderlechtlaan en de Ringvaart.
De Vereniging "De Oeverlanden Blijven!" wil 'gedeelde ruimte voor bus- en bestemmingsverkeer'. Dan ontstaat er plek voor een mooi ingerichte parkeerplaats voor de vele bezoekers van de Oeverlanden, ter vervanging van het huidige parkeren in de bermen. We vragen aan de opvolger van wethouder Sharon Dijksma hier nog eens goed naar te kijken en we vragen aan de leden van de Gemeenteraad om zich in de zaak te verdiepen om te voorkomen dat gemeenschapsgeld verkeerd besteed wordt.
Maar allereerst verzoeken we het Stadsdeelbestuur van Nieuw West om geen vergunning voor sloop van deze solide brug te verlenen. Indien dat wel gebeurt, wat niet zal verbazen, tenslotte een gemeentelijk onderonsje, zal de vereniging met juridische middelen hiertegen verzet aantekenen.

busbaan
Foto 2. De busbaan bezorgt overlast en vernielt cultuurhistorisch belangwekkende brug als dat plan tenminste doorgaat. Tenslotte wordt de dienstverlening minder door opheffing van haltes. Nieuw West is het stadsdeel met de meeste opgeheven haltes.
Verderop langs de Oude Haagseweg zijn ook al eerder haltes opgeheven.



brug

Omgevingsplan Oeverlanden

In het concept van dit plan zitten nog een aantal zaken die de vereniging moeilijk of niet kan accepteren. Dit hebben we naar de samenstellers gecommuniceerd en hopen en verwachten dat aanpassingen gemaakt worden. In de grote lijn van de plannen kunnen we ons vinden, de Oeverlanden als één beheergebied met duidelijke status en bijbehorende financiering. Eerdaags zal een eindrapport aan het college van B&W worden voorgelegd die na beoordeling dit voorleggen aan de gemeenteraad. Daarna zal altijd nog een inspraak komen, maar als belang gehecht wordt aan co-creatie is invloed in de ontwerpfase natuurlijk verre te prefereren. We houden u op de hoogte in het nieuwe jaar.

Prettige feestdagen en een goed 2021

kalender

Bestuur Vereniging "De Oeverlanden Blijven!" wenst alle leden, vrijwilligers en belangstellenden prettige feestdagen en een goed 2021.
Binnen enkele dagen valt de kalender 2021 in de brievenbus, met daarop de verenigingsactiviteiten. Wederom voorzien van mooie foto's van ons gebied. Tevens kan de elektronische pdf ervan worden verkregen op onze website. Iedereen bedankt voor alle steun in welke vorm dan ook.

Tot ziens in 2021.



Disclaimer:

Wanneer je geen nieuwsbrief meer wilt ontvangen stuur dan een email naar de secretaris van de vereniging.
Je kunt deze nieuwsbrief niet beantwoorden.